piątek, 6 grudnia 2013

43. Det snødde masse./ Julenissen

Stało się. Do Bergen dziś w nocy przyszła zima. Nie takie sobie padanie i topnienie jak dotychczas. Prawdziwa zima. Tak prawdziwa, że odwołano większość lotów, cały dzień zamiecie i gwałtowne opady, host latający o 8 rano z łopatą oraz Pati jadąca do sklepu 35km/h i modląca się, żeby nie zsunąć się z ulicy w dół skarpy. Zima nadeszła. Jutro wyskoczę na jakiś krótki spacer wzdłuż mojej ulicy i pstryknę parę zdjęć a dziś wrzucę tylko kilka, które robiłam z okien w domu.


W Norwegii nie obchodzimy Mikołajek. Prezenty dostaje się dopiero podczas świąt Bożego Narodzenia. Jednak, nie przynosi ich Mikołaj tylko Julenissen. Kto to Julenissen? To "mali ludzie", zwani czasem krasnoludkami, skrzatami, gnomami, wróżkami. Według bajek, Nissen żyją w lasach i pomagają Norwegom w ciagu całego roku przy domu oraz przy opiece nad zwierzętami. Natomiast Julenissen, to skrzaty pomagające w okresie światecznym. Pomagają dostarczać przeznty dla dzieci i dbają, żeby wszystko szło dobrze. Jednak kiedy zezłości się takiego skrzata, to może on płatać nam figle. Lepiej nie ryzykować :)

Jak dla mnie - są bardzo urocze :)











A to zastałam po przebudzeniu:
Pozdrawiam, Pati :)

4 komentarze:

  1. Pati weź mi trochę tego śniegu przerzuć do Anglii :D Pewnie, że skrzaty urocze i czekam na zdjęcia zasypanej Norwegii :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Pati, dżizas! Czekam na zdjęcia z niecierpliwością :) moja kochana Skandynawia!
    Nie miałam pojęcia, że w Norge nie obchodzi się Mikołaja :O w końcu facet jest z Laponii :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam Cie :) Czy moglabys podlinkowac jakies bajki norweskie moga byc w formie czytanej o Swietach, jakies opowiastki o Nissen itd. :) Z gory Dziekuje :) POzdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej ! Zbiorę linki i zrobię zdjecia jakimś bajkom w ksiazkach dzieci i przygotuje wpis :) jeśli mi sie uda to na jutro a jeśli nie to na pewno na przyszly tydzień :)

      Usuń

Cześć ! Dziękuję za komentarz i zapraszam do dyskusji. Pamiętaj, że komentarze złośliwe lub wulgarne będą usuwane. Mój blog nie jest też słupem ogłoszeniowym, będę wdzięczna jeśli to uszanujesz. Pozdrawiam, Pati :)