czwartek, 6 marca 2014

70. Pięćdziesiąt cztery fakty o Bergen i Norwegii (cz.3)

Cześć ! Ostatnia już część artykułu z Bergens Avisen okraszona moim komentarzem. Miłego czytania ! :)

37. In Norway its 3 kind of places to drink : for younger for young and for old people.
W Norwegii są 3 rodzaje miejsc w których się pije: dla młodszych, młodych i starszych ludzi. - A to akurat sama słyszałam od znajomych Norwegów. W piątkowy wieczór większość barów dla "młodych" jest zamknięta i wtedy zaczynają się zarty "Chodźmy do baru dla starszych ludzi, będzie dzika impreza"
38. Bergen its surrounded by seven mountains and all of them have their own way up.
Bergen jest otoczone siedmioma górami i każda z nich ma swoją własną drogę na szczyt. - Siedem Sióstr, bo tak nazywane są te góry. Co zabawne - istnieją spory co do tego, które góry zaliczyć do Siedmiu Sióstr. Na pewno są to Ulriken, Floien i Stolzekleiven a co do reszty to w przekazach Norwegów są różne wersje. Nieważne które, ważne że są piękne.
39. Fløyen can be beautiful at night and day!
Fløyen może być piękna w nocy i w trakcie dnia! - Bo jest niska, łatwo się tam dostać i rozpościera się z niej piękny widok na miasto. Jest bardzo popularnym miejscem nawet na wieczorne spacery z psem. (Chciałabym mieć psa, którego mogę tam zabrać! :( )
40. In my norwegian I'm always lost i don't know if I'm in «på» or in «i».
W moim norweskim zawsze się gubię i nigdy nie wiem czy jestem "w" () czy "w" (i). - Mi się też to bardzo miesza, bo Norwegowie mają dwa określenia na słowo "w". I kiedy się ich pytasz, kiedy co się używa to odpowiadają "Nie wiem, tak na wyczucie". Chyba muszę się zaprzyjaźnić z jakimś środowiskiem językoznawców :)
41. Norway have «thanks for every occasion: Takk! tusen takk! mange takk! takk skal du ha! and the most important takk for maten!
Norwegia ma podziękowania na każdą okazję: Dziękuję! Tysiąckroć dziękuję! Bardzo dziękuję! Dziękuję bardzo! i najważniejsze: Dziękuję za posiłek ! - Najważniejsze jest ostatnie. Nie chcesz wyjść na buraka bez szkoły - po jedzeniu z Norwegiem musisz powiedzieć "Takk for maten". A jeśli jesz w jego domu to jest to absolutnie niezbędna rzecz. Jeśli tego nie powiesz to chyba jest to postrzegane tak, jakbyś w zabłoconych buciorach tańczył na stole w jadalni. Serio. Największa obraza dla Norwega to nie powiedzieć tego po jedzeniu z nim.
42. I Bergen Heia Brann!
W Bergen "Do boju Brann" ! - Nasza bergeńska drużyna piłkarska. Heia Brann na zawsze. Mamy Brannstadion, każdy Norweg kibicuje. Heia Brann !
43. In Norway days are short and nights are long.
W Norwegii dni są krótkie a noce długie. - Może na Północy !
44. Norwegians are proud to be Vikings.
Norwegowie są dumni z bycia Wikingami. - O tak i mój ulubiony program "Den siste viking" (Ostatni Wiking). Każdy ma jakąś historię i każdy z czegoś jest dumny - my w Polsce Wikingów nie uraczyliśmy, to jesteśmy dumni choćby z 1410 roku.
45. Norway its all love, they help people from all around the world.
Norwegia pomaga ludzion z całego świata. - Uważam, że jak na tak pokojowo nastawione państwo to robią rzeczywiście kawał dobrej roboty.
46. In Norway some people abuse the system, i hope some day they do something about it.
W Norwegii ludzie wykorzystują system. Mam nadzieję, że któregoś dnia coś z tym zrobią. - Socjal, socjal, socjal ! Nieziemski socjal! To i ludzie wykorzystujący to dobro się znaleźli. 
47. Bergen its the second biggest city in Norway after Oslo.
Bergen to drugie największe miasto w Norwegii, zaraz po Oslo. - może i mniejsze, ale za to piękne. 
48. Utøya will be always in their hearts!
Utøya zawsze będzie w ich sercach! - Tak, to coś o czym nie mówi się w sumie często, ale jeśli już się mówi to widać jaka to była tragedia dla nich. Moi znajomi opowiadali mi, że ich pierwsza myśl była "Al-kaida zaatakowała Norwegię". Mój kolega był w centrum Oslo w momencie wybuchu bomby. Akurat był w sklepie, usłyszał potężny huk, myśląc że to może winda w budynku się zerwała i spadła, wyszedł na zewnątrz sklepu gdzie leżało mnóstwo rozbitego szkła a w powietrzu unosił się dym. 
49. Norway Utopia?
Norwegia - Utopia? - Hmm.. 
50. In Norway we are so many foreigners but I'm not sure if thats good or bad, so i will not talk about that.
W Norwegii jest bardzo dużo obcokrajowców ale nie wiem czy to dobrze, czy źle więc nie rozwinę tego. - No ja też nie będę się wypowiadać na ten temat :)
51. I feel like in Norway can actually be at least on person per every country all around the world.
Czuję, że w Norwegii obecnie możesz spotkać conajmniej jedną osobę z każdego państwa świata. - Prawda ! Poznałam ludzi z Syrii, Wenezueli, Egiptu, Grecji, Kurdystanu a nawet.. z Ugandy !
52. Lately in Bergen its necessary to leave the house with coins in the pocket, somebody will ask for it.
W Bergen niezbędnym jest opuścić dom z drobnymi w portfelu, bo ktoś Cię o nie poprosi. - Niestety, jest tu bardzo dużo ludzi żebrających. Co ciekawe i o czym pisałam tu juz jakiś czas temu - rząd norweski uchwalił, że żebrać w Norwegii mogą tylko obywatele Norwegii. I wciąż zastanawiam się, czy Ci ludzie o bliskowschodniej karnacji, siedzący z kubeczkami i proszący o drobne są obywatelami Norwegii. 
53. In Bergen is B-station a supermarket a mall or a buss station
W Bergen jest B-station, która jest supermarketem, centrum handlowym i dworcem autobusowym. - No i co, przynajmniej jest WiFi za darmo, więc można usiąść z kubkiem kawy i laptopem, lub zjeść jakieś bergeńskie słodkości albo zrobić zakupy czekając na autobus :D

54. Norwegians are honest.
Norwegowie są uczciwi. - Tak i daje się to zaobserwować wszędzie, że nie patrzą na drugiego człowieka jak na złodzieja. Można zostawić otwarty samochód pod sklepem i zastać go w takim samym stanie. Można iść na ścieżkę dydaktyczną i w środku lasu znaleźć skrzynkę z darmowymi mapami i broszurami opowiadającymi o tym miejscu (niedzielny wyjazd z S.). Ich wiara w uczciwość człowieka jest naprawdę ogromna i widać gołym okiem, że uważają "Skoro ja jestem uczciwy, to ktoś wobec mnie również będzie uczciwy" Mam nadzieję, że napływ emigrantów tego nie zmieni :)

Haha, nawet psy jeżdżą tu na nartach :D
Pozdrawiam, Patka ! :)

3 komentarze:

  1. Lubię poczytać takie ciekawostki o innych narodowościach. Zawsze zazdrościłam społeczeństwom, w których panuje uczciwość i wiara w drugiego człowieka. Szkoda, że w Polsce daleko do takiego ideału...

    OdpowiedzUsuń
  2. Lepsze by było Twoje zestawienie ;) zawsze to ciekawiej poczytać z perspektywy rodaczki.
    Co do ostatniego punktu, dzisiaj przechodząc koło szkoły widziałam rowery, którymi część dzieci dojeżdża, zostawione przy płocie albo po prostu leżące na ziemi. Normalka ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. pisałam pisałam i zjadło mi wszystko heh.
    Chciałam powiedzieć że zajebiste zestawienie! <3 troche rzeczy sama sie dowiedziałam :D hahhaha <3 czytam poprzednie w takim razie :)


    polkawnorwegii.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń

Cześć ! Dziękuję za komentarz i zapraszam do dyskusji. Pamiętaj, że komentarze złośliwe lub wulgarne będą usuwane. Mój blog nie jest też słupem ogłoszeniowym, będę wdzięczna jeśli to uszanujesz. Pozdrawiam, Pati :)