środa, 1 października 2014

124. 30 słów kojarzących się z październikiem


Nadszedł październik (Oktober), miesiąc typowo jesienny (en høstmåned) a z nim zaczęły intensywniej spadać (å falle) liście (løvene). Wszystko wokół przybrało jesienne barwy (høstfarger). Sezon jesienny (en høstsesong) zaczął się na dobre. Krótkie dni (korte dager) wieńczy zachód słońca (en solnedgang). Za tydzień zaczniemy ferie jesienne (en høstferie). To ostatnia szansa, żeby wziąć rower (en sykkel) i popedałować (å sykle) wśród wszechobecnej jesieni. Norwegowie nadal mogą biegać (å løpe) i trenować (å trene). Cały rok też trwają treningi piłki nożnej i odbywają się mecze (en fotballkamp) pomiędzy klasami/szkołami. Październik to czas, aby wziąć strój (en fotballdrakt), buty (fotballsko) oraz piłkę (en fotball) i udać się na boisko (fotballbane). Każdy norweski piłkarz (en fotballspiller) potwierdzi, że nic tak dobrze nie wpływa na ciało jak wieczorny, październikowy trening. A deszcz? Przecież nie ma czegoś takiego jak zła pogoda, jest tylko złe ubranie! (Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!) W tym miesiącu również sklepowe półki uginają się od jagnięciny (en lamme). Szczególnym przysmakiem jest noga (et lammelår) czy popularna w Bergen danie z głowy owcy (smalahove). Ponieważ zbliża się impreza z okazji Święta Duchów (en Halloween fest) musimy kupić strój ducha (et spøkelse) i dynię (et gresskar). Miąższ (frukt av gresskar) użyjemy do upieczenia ciasta dyniowego (en gresskar kake). Musimy tylko znaleźć przepis (en oppskrift) i wszystko gotowe. A jak nie wybieramy się na żadną halloweenową imprezę, to zróbmy sobie miły, październikowy wieczór (en kosekveld) we własnych czterech ścianach. 

Pozdrawiam,
Pati :)

9 komentarzy:

  1. Ach własnie dzięki Twojemu pomysłowi zaczęłam uczyć się skojarzeniowo jeszcze większej ilości słówek :) Dziękuję!!:*

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny pomysł na taką opowiadankę :). Słówka spøkelse nie znałam ;)
    Dzięki :D

    (p.s. Tak dostrzegłam zjedzoną literkę krótkie dni - korte dager :))

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, wielkie dzięki! Poprawię jak tylko wrócę do domu :)

      Usuń
  3. Uwielbiam październik!!!!!! <3
    Za to wszystko co napisałaś, za pogodę, za spadające liście, za ciepłe wieczory.
    Mam duży sentyment.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię jesień, szczególnie październik, ale ta norweska jest nieco przygnębiająca.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nowa grafika, wow, ja to jestem do tyłu... :>
    Słodko, ale ja bym tego jedzenia nie tknęła chyba. Aż na samą myśl mi niedobrze... Biedne zwierzaki!
    I niech mnie ktoś oświeci, kiedy jest Halloween??
    Buziaki ! xx

    OdpowiedzUsuń
  6. Twój blog jest bardzo inspirujący, zwłaszcza że od pół roku uczę się norweskiego i planuje wyjechać do Norwegii :)

    http://goldenmove.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię jesień pod warunkiem, że nie pada :)

    OdpowiedzUsuń

Cześć ! Dziękuję za komentarz i zapraszam do dyskusji. Pamiętaj, że komentarze złośliwe lub wulgarne będą usuwane. Mój blog nie jest też słupem ogłoszeniowym, będę wdzięczna jeśli to uszanujesz. Pozdrawiam, Pati :)