niedziela, 9 listopada 2014

137. Co straszy w Norwegii?

Wiem, że Halloween już za nami i temat posta jest trochę spóźniony ale postanowiłam napisać mimo to. Dziś przeczytacie o niektórych postaciach pojawiających się w norweskich wierzeniach ludowych. Wiara w mistyczne stworzenia ma bardzo długą tradycję.

TROLL

Istnieje wiele rodzajów trolli w Norwegii. Większość z nich to duże, brzydkie i nie do końca mądre istoty. Legenda głosi, że kontakt trolla z promieniami słonecznymi kończy się na przemianie go w kamień. Może dlatego mamy tu tyle skał? 



HULDRA

Huldra to piękna, młoda dziewczyna żyjąca w lesie. Swoim pięknem zwabia do siebie mężczyzn, żeby następnie ich zabić. Jedynym co ją wyróżnia jest krowi ogon. W wielu przekazach istnieją wzmianki o tym, jak huldra zakochała się w zwabionym przez siebie mężczyźnie, para wzięła ślub a krowi ogon odpadł - ściągając tym samym klątwę ciążącą na dziewczynie.


DRAUGEN

Jest to duch żyjący na morzu. Sprowadza śmierć na żeglarzy . Draugen jest nazywany też trollem morskim. 

NØKKEN

Stwór żyjący w wodach stojących, słodkich, głównie w lasach. Zwabia swoje ofiary grając piękną muzykę. Następnie zaciąga człowieka do wody i topi.


VETTEN

To nadnaturalna postać żyjąca w pobliżu gospodarstw domowych. Są czymś pomiędzy stworzeniami podziemnymi i gnomami. Są to stosunkowo przyjazne stworzenia, jeśli się im pomaga. Podania mówią, że gospodarz musiał być miły dla tych postaci jeśli chciał uzyskać jakieś plony w swoim gospodarstwie.

Pozdrawiam,
Patka

10 komentarzy:

  1. Strasznie lubię te opowieści dziwnej treści rodem ze Skandynawii. Może dlatego, że te zimne, zalesione tereny aż się proszą o różne trolle i dziwożony :)

    Pozdrawiam,
    alessandra

    OdpowiedzUsuń
  2. HULDRA to chyba tak nie straszy:) choć los mężczyzn smutny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hej, bardzo fajna notka - uwielbiam takie klimaty! Jak znasz jakieś norweskie legendy albo opowiadania o duchach to poleć proszę! :)

    Pozdrawiam,

    Natalia

    OdpowiedzUsuń
  4. Przesympatyczne są wszystkie norweskie stworzenia i nie wiem, jak można sądzić na przykład, że trolle są brzydkie ;) Plakat przedstawiający obraz Kittelsena Nøkken wisi u nas na ścianie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. O tych huldrach to powstał norweski horror pt. "Thale". Był kręcony m.in. w Bergen.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawy post :) Na samą myśl o tych trollach przechodzą mnie ciarki :P Niezły klimacik :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej! Trafiłem tutaj wczoraj, poszukując w miarę ciekawych i aktualnych blogów o Norwegii. Przyznam, że kraj ten interesuje mnie całkiem od niedawna, jednakże im bardziej zagłębiam się w informacje na jego temat, tym coraz bardziej jestem zafascynowany. Bloga czytałem z zapałem i od wczoraj do dziś przebrnąłem przez wszystkie notki! :) W tym komentarzu chciałem Ci bardzo podziękować, ponieważ dzięki Tobie całkowicie zakochałem się w Norwegi, a Bergen stało miastem, które kiedyś będę musiał odwiedzić i, kto wie, może zostanę na dłużej. Twoje zdjęcia prezentują wspaniałe widoki, takie, o których zawsze marzyłem.
    Pozdrawiam Cię z obecnie szaro-burej Polski i z niecierpliwością czekam na kolejne notki. :) /K

    OdpowiedzUsuń
  8. bardzo ciekawy post:) uwielbiam tego typu informacje:)

    OdpowiedzUsuń
  9. No i prosze! Fajnie, ze trafilam na Twoj blog. Oprocz tych stworzen w Norwegii strasza tez "duchy", drewniane domy i ludzka wyobraznia. Duzo Norwegow wierzy w duchy, i preznie dziala w Norwegii grupa Norwegian Ghost Hunsters :)

    OdpowiedzUsuń

Cześć ! Dziękuję za komentarz i zapraszam do dyskusji. Pamiętaj, że komentarze złośliwe lub wulgarne będą usuwane. Mój blog nie jest też słupem ogłoszeniowym, będę wdzięczna jeśli to uszanujesz. Pozdrawiam, Pati :)