środa, 24 czerwca 2015

181. Środa z idiomem #4

Na wstępie dziękuję za odzew w sprawie ostatniego idiomu i wytłumaczenie o co chodzi z naszym polskim kocim idiomem. Przyznaję się bez bicia - kota nigdy nie miałam a i widok wymiotujących futrzaków jest mi obcy. Dlatego dziękuję za wyjaśnienie. Dzisiaj zajmiemy się wyrażeniem, które od czasu do czasu można znaleźć w artykułach prasowych lub usłyszeć podczas rozmowy. Co ciekawe, w sieci znalazłam dosyć duże rozbieżności. Jego znaczenie różni się w Polsce i w Norwegii. 
Idiom pochodzi z Ewangelii Mateusza i odnosi się do tego, co Jezus powiedział do faryzeuszy: "Przewodnicy ślepi, którzy przecedzacie komara, a połykacie wielbłąda!" (Mt 23:23-26). Z tego, co dowiedziałam się kiedyś na kursie norweskiego "Połykanie wielbłąda" oznacza w Norwegii pogodzenie się z jakimś faktem w imię czegoś większego. Jeśli ktoś protestuje przeciw jakiejś rzaczy lub sprawie, to jego rozmówca może zasugerować coś w rodzaju "Odpuść sobie, musisz to zaakceptować." (Nå må du svelge noen kameler).

Tym samym, polskie użycie jest czymś zupełnie innym. Szczerze przyznam, że nigdy nie słyszałam żeby ktoś w Polsce tego wyrażenia używał. Jednak jest tłumaczone tak, jak było użyte w Ewangelii. Zarzuca się komuś w ten sposób skupianie się na rzeczach nieistotnych, niekoncentrowanie się na całokształcie. Powiem, że ta rozbieżność w użyciu polski-norweski bardzo mnie zaskoczyła. Macie jakieś wskazówki/poprawki? Podzielcie się w komentarzu !

Pozdrawiam, Pati

6 komentarzy:

  1. U nas mówi się coś w rodzaju "Musisz to przełknąć", bez wielbłąda ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Po polsku się mówi "połknąć żabę" i ma znaczenie to samo co "połknąć wielbłąda"

    pozdrawiam z Bergen, Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieszkam w Polsce 30 lat a nie słyszałam takiego określenia "połknąć żabę"!

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. najprostrze tłumaczenie to "kompromis"
    pzdr. Tomek

    OdpowiedzUsuń

Cześć ! Dziękuję za komentarz i zapraszam do dyskusji. Pamiętaj, że komentarze złośliwe lub wulgarne będą usuwane. Mój blog nie jest też słupem ogłoszeniowym, będę wdzięczna jeśli to uszanujesz. Pozdrawiam, Pati :)