środa, 6 lipca 2016

233. Znani z Bergen

Zastanawialiście się kiedyś, ile ze znanych norweskich postaci pochodzi z Bergen? Ja tak i dlatego powstał ten właśnie wpis. Zapraszam serdecznie!

1) Edvard Grieg - tego pana chyba nie trzeba przedstawiać. Światowej sławy kompozytor pochodzący z Bergen. Twórca muzyki do sztuki Ibsena "Peer Gynt". Dom Griega jest obecnie muzeum w którym odbywają się koncerty. Piękna posiadłość znajduje się na przedmieściach Bergen, na Wzgórzu Trolli. Pisałam o tym tutaj. Ręka do góry, kto nigdy nie słyszał tego utworu: 


PS. W centrum Bergen można znaleźć posąg Griega. Jedna moja znajoma przez długi czas myślała, że to... Einstein! I zastanawiała się, jaki związek z Bergen miał ten matematyk. 


2) Ole Bull -zostając w temacie muzyki, przenosimy się do najsłynniejszego norweskiego skrzypka i kompozytora. Skrzypce są moim ulubionym instrumentem, dlatego nie mogło tu tego bergeńczyka zabraknąć. Sam dom artysty leży na wyspie Lysøen niedaleko Bergen i jest dziełem sztuki samym w sobie. Dopływa do niego łódka a posiadłość jest udostępniona dla zwiedzających. W najbliższym czasie wybieramy się tam z Ørjanem. Relacja na pewno pojawi się na blogu. Tak wygląda dom z bliska:

źródło
3) Christian Michelsen - chociaż jego imię i nazwisko może nie mówić Wam zbyt wiele, to ważna postać w historii Norwegii. Ten pan był bowiem pierwszym w historii premierem kraju. Obecnie jego pomnik stoi dumnie przy Lille Lundegårdsvannet w samym sercu Bergen. Na zdjęciu pomnik premiera pewnego listopadowego wieczoru dwa lata temu. 


4) Herman Friele - założyciel największej w Norwegii firmy produkującej kawę. Firma założona w 1799 roku wciąż istnieje i wciąż jest prowadzona przez członka rodziny Friele. To już siódme pokolenie i obecny właściciel również nazywa się Herman, jak jego przodek. Rodzina jest właścicielem zlokalizowanej w Bergen fabryki Jacobs Douwe Egberts AS i oprócz całej gamy kaw Friele produkuje również m.in. rozpuszczalną Caffe Noir (moja ulubiona!). Co zabawne, zanim zamieszkałam u rodziny goszczącej, trochę obserwowałam okolicę na Google Maps. Szczególnie zainteresował mnie "twór" u ich sąsiadów i postanowiłam o to zapytać moją rodzinę goszczącą zaraz po przyjeździe. Z góry wyglądająca jak lądowisko dla helikopterów ogromna posiadłość okazała się należeć właśnie do norweskiego króla kawy. Tym sposobem przez dwa lata byłam jego sąsiadką. Powiedzcie, że ten dom nie wygląda z góry jak lądowisko:


Swoje ziarna kawy kupuje z 9 różnych krajów, między innymi Kenii i Brazylii. A tu jedna z najbardziej znanych, kawa śniadaniowa:

źródło

5) Erna Solberg - w zestawieniu nie mogło zabraknąć obecnej pani premier Norwegii, dumnie zaznaczającej, że pochodzi z Bergen. Chyba nie ma osoby, która by jej nie znała. Erna to taka "równa babka", a równouprawnienie w Norwegii sprawia, że mieszkańcy nazywają ją po prostu Erna. Nie jest spiętym politykiem patrzącym z góry na innych i często pozwala na różne żarty w swoim kierunku. Jak np. ten zorganizowany przez braci Ylvis, którzy chodzili za nią i śpiewali piosenkę komentując jej zakup kawy i gazety:

Ylvis nazwali ją w tej piosence "matką całej Norwegii". Pani premier była również gościem w ich programie rozrywkowym.

6) Frode Øverli - autor jednych z najbardziej znanych w Norwegii komiksów również pochodzi z Bergen. Na pewno natknęliście się na serię Pondus podczas czytania gazet czy przeglądania internetu. 
źródło
7) Kurt Nilsen - zwycięzca pierwszej serii norweskiego Idola oraz światowego World Idol. Jest znany nie tylko ze swojego muzycznego talentu, ale również ze względu na dosyć specyficzną hyttę na płaskowyżu Hardanger. Ma ona bowiem.. kształt gitary i jest na pewno jedną z bardzo specjalnych hyttek w kraju. Domek nie był jednak zbyt często odwiedzany, więc artysta zdecydował się wystawić ją na sprzedaż. Kolejną ciekawostką są świąteczne, grudniowe koncerty Kurta Nilsena w Grieghallen w Bergen. Bilety są wyprzedane w mgnieniu oka na kilka miesięcy przed koncertem.
źródło
źródło

8) Bracia Ylvis - Bård i Vegard Ylvisåker to osoby których nie trzeba przedstawiać. Swoim hitem "Co mówi lis" zdobyli publiczność na skalę światową. Cały YouTube pęka w szwach od ich skeczy i śmiesznych piosenek. Zamykają ludzi w Ikei, kąpią się w sklepach, trąbią na ludzi, pukają do drzwi obcych ludzi, wiążą węzły i wspierają Unicef. To w ogromnym skrócie. Ylvis również mieszkali niedaleko mojej rodziny goszczącej, więc też byłam ich "prawie" sąsiadką. Warto dodać, że duet Ylvis świetnie dopełnia Calle Hellevang-Larsen, komik i aktor również pochodzący z Bergen. Swoją drogą, uwielbiam jego bergeński dialekt. Trio w najnowszym sezonie swojego programu wynajęło polskich zastępców na czas nieobecności. Tak powstała grupa Ylvek. Poniżej zdjęcie polskiego i norweskiego trio. Od lewej od góry: Calle, Vegard, Bård, Callek, Vegek i Bårdek. 
źródło
9) Kyrre Gørvell Dahl - to imię i nazwisko na pewno nic Wam nie mówią. A co jeśli je skrócę i powiem KYGO ?? Tak! On też jest dumnym bergeńczykiem! Nie wiem, czy to miasto jest tak małe czy tak duże, ale jedno trzeba mu przyznać - ma skłonność do wypuszczania w świat całkiem zdolnych mieszkańców. Dla tych, którym nazwa KYGO też nic nie mówi, filmik:


PS. Kygo zdecydowanie ukradł show z tymi 148 milionami wyświetleń!

10) Alan Walker - najmłodszy z przedstawionych tutaj, urodzony w Wielkiej Brytanii muzyk. Przeprowadził się do Norwegii w wieku 2 lat i tu się wychował w mieszanej norwesko - angielskiej rodzinie w rejonie Fana. Zauważyłam, że to właśnie z tej części miasta pochodzi najwięcej znanych osób. Tym bardziej jestem dumna, że sama również mieszkam na Fanie! Dla tych, którym nazwisko "Alan Walker" wciąż nic nie mówi - jedna z hitowych ostatnio piosenek:



Oczywiście lista jest o wiele dłuższa, ale ograniczyłam się do najbardziej znanych nazwisk. Dajcie znać, czy dowiedzieliście się czegoś nowego! :)
Pozdrawiam, 
Pati

5 komentarzy:

  1. Kygo - szczerze pierwsze słyszę :) a post - świetny, już myślę, jak wykorzystać Twoją wiedzę na temat tego miasta by dotrzeć do większej grupy odbiorców :D

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Obie piosenki (9 i 10) znałam, mało tego - lubię! - a nie wiedziałam że to dzieła Bergeńczyków ;) rzeczywiście sporo znanych osób Bergern wypuściło w świat :) a kiedyś widziałam Bård'a jak biegał koło Brushytten w górach, szaleństwo :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dużo zespołów metalowych ma swoje korzenie w Bergen :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj:) Trafiłam na twojego bloga ponieważ Norwegia mnie bardzo fascynuje, a w niedalekiej przyszłości planują odwiedzić Bergen:)
    Moje zainteresowanie Norwegia wzięło się z Sagi o Ludziach Lodu, serii książek Margit Sandemo, w której jej główni bohaterowie mieszkają właśnie w Norwegii:)

    Pozdrawiam, Klaudek
    www.sagaoludziachlodu-rysunki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Cześć ! Dziękuję za komentarz i zapraszam do dyskusji. Pamiętaj, że komentarze złośliwe lub wulgarne będą usuwane. Mój blog nie jest też słupem ogłoszeniowym, będę wdzięczna jeśli to uszanujesz. Pozdrawiam, Pati :)