środa, 14 września 2016

242. Środa z idiomem - jak rodzynek w kiełbasie

Język norweski nie przestaje mnie zaskakiwać. Szczególnie upodobałam sobie idiomy, bo są kopalnią nie tylko wiedzy o języku ale również o samej kulturze czy zwyczajach. Wiemy, co to krokodyle łzy (krokodilletær), czy niedźwiedzia przysługa (bjørnetjeneste). Ale o rodzynku w kiełbasie chyba niewielu z nas słyszało. Inne idiomy znajdziesz tutaj.

Rodzynek w kiełbasie swoimi korzeniami sięga to XVII wieku, kiedy to właśnie rodzynkami "zakańczano" pęto kiełbasy. Było to bardzo praktyczne, ale również dodawało ciekawego smaku. Rodzynek był miłą niespodzianką pod koniec jedzenia, stąd tłumaczy się ten idiom jako pozytywne zaskoczenie lub zakończenie czegoś. Jeśli więc pod koniec ciężkiego dnia siedzimy, kusujemy się (tłumaczenie - patrz pkt.1) i wszystko jest tak jak być powinno, możemy powiedzieć, że czujemy się jak rodzynek w kiełbasie. 


Początkowo myślałam, że polskim odpowiednikiem będzie "Pączek w maśle", chociaż po chwili namysłu doszłam do wniosku, że lepiej pasuje "Wisienka na torcie". Którego tłumaczenia byś użył/a?
Pozdrawiam,
Pati

6 komentarzy:

  1. Wisienka na torcie to zdecydowanie najlepszy odpowiednik :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wisienka na torcie pasuje lepiej. Żyć jak pączek w maśle oznacza, że żyjesz dostatnio z wszelkimi wygodami i jest to permanentny stan, co nie odpowiada w tym kontekście. Ewentualnie dużo rodzynek w kiełbasie może sprawiać, że żyjesz jak pączek w maśle :) Tak bym sobie to tłumaczyła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja! Właśnie do tego wniosku doszłam! :)

      Usuń
    2. Racja! Właśnie do tego wniosku doszłam! :)

      Usuń
  3. paczek w masle to raczej plomme i egget. Tego o rodzynkach w kielbasie nie znalam. Dzieki!

    OdpowiedzUsuń
  4. paczek w masle to raczej plomme i egget. Tego o rodzynkach w kielbasie nie znalam. Dzieki!

    OdpowiedzUsuń

Cześć ! Dziękuję za komentarz i zapraszam do dyskusji. Pamiętaj, że komentarze złośliwe lub wulgarne będą usuwane. Mój blog nie jest też słupem ogłoszeniowym, będę wdzięczna jeśli to uszanujesz. Pozdrawiam, Pati :)